Prince of Persia 3D rtkels
Minimum Kvetelmny: P233, 64MB RAM, 3D gyorst, Win95/98 Hasonl jtkok: Prince of Persia Kategria: Akci/Kaland
Nem kell sok hozz, hogy egy jtk ne rje el a lehetsgeit. Annyi mindennek kell passzolnia, hogy egy sikeres jtk legyen belle - szuper grafika s hang, knny vezrelhetsg, magval ragad jtkmenet, stabil teljestmny s kihvst jelent mestersges intelligencia -, s gy sok sikeresnek indul jtk esik vissza a gyengesgei miatt. Ritka az olyan fejleszti csapat amelyik minden terleten ragyog, s ha van is ilyen, a hatridk nyomsa mg a legjobb fejlesztkbl is kihozhatja a rosszat.
A Prince of Persia 1 s 2 sikere, illetve az eredeti fejleszt, Jordan Mechner, jelenlte a csapatban, ritka nagy elnyket jelentett. Az kori Perzsia atmoszfrja s sznei, melyeket az eposzi mesk tettek hress, nem kerltek egyetlen jtk kzpontjba sem, gy ez a fellls nagy lehetsgeket rejtett. A legmodernebb vide technolgia segtsgvel a 2D ugrls jtkot egy teljes 3D vilgba konvertlni, gy tnt, ez a legjobb t a siker fel. Mivel a fejlesztk trelmesen megvrtk, hogy a computer technolgia elrje az lmaik megvalstshoz szksges szintet, a vgtermknek tkletesnek kellett volna lenni. Amikor az elfejleszts elkezddtt 1996 prilisban, 3 s fl vnek garantlnia kellett volna egy sikeres jtkot.
Sajnos, a hossz rgds ellenre, a Prince of Persia 3D-t egy raks hibval adtk ki. Kiadsa utn nem sokkal kiadtak egy patch-t, ami tbbek kztt sebessgproblmkat, autosave hibkat, hibs ellensg harci mestersges intelligncit s dupla Voodoo SLI sszeomlsokat javtott. De ez nem volt elegend, hogy elhalgattassa az elkeseredett vsrlkat, akik folyamatos teljestmny problmk miatt zajongtak. gy tapasztaltam, hogy teljesen megrlnek a dolgok a tesztgpemen, ha 640*480-nl nagyobb felbontsban prbltam meg futtatni a jtkot. Annyi trtnetet lehetne meslni a problmkrl, hogy itt nem is rdemes tbb helyet pazarolni r.
Egy raks plya tallhat ht klnbz krnyezetben. A plyk kztt tallhat egy lgballon utazs, ami nagyon eredeti s lenygz, de persze tallhatk ismers rgi folyosk s megmszhat kfalak. Tbb, mint 30 fajta ellenfllel kell szembenzned, mint pl. az rk, Feketepiaci Banditk, rdgk, Roustabout-ok, Pokolfajzatok s Darkhold Gyilkosok. A tbbszz csapda ami rd vr - forg pengk, darabolk, lezuhan padldarabok, falbl tzel nyilak - nagyon kreatvak. A csapdk a jtk legjobban kivitelezett rszei. A Hercegnek rdekes fegyver arzenlja van. Az elz rszekkel ellenttben a Herceg nem csak kzitusban vesz rszt, hanem stratgiai nyilazsban is. Kzelharchoz hasznlhatsz handzsrt, rudat (hossz, de lass) vagy ketts l kardot (rvid, de szuper a visszatmadshoz). Rgtn ltszik, hogy jl meg kell gondolni melyiket mikor hasznlod, nem pedig csak sszevissza vagdalkozni. Ha ugyanazt a mozdulatot ismtelgeted, ms kardvv jtkokhoz hasonlan, hamar veszteni fogsz. Tvoli tmadsokhoz hasznlhatsz nyilat, s nhny nylvessz varzslatokkal is rendelkezik. A jtkban tallsz majd varzsitalokat is, melyek gygytjk ill. extra ert adnak a Hercegnek. A leggyakoribb Soma Tisane-je, Dahaka Vre, Malak Knnye, Gaokarena Nedve s Ahriman Olaja. Mindent sszevetve, a fegyverek s felszedhet cuccok egsz lvezhetk, gy mint maga a harc is, br a vltozatossg nem ri el ms jtkok szintjt.
Megprblva megtartani az eredeti hangulatt, a Prince of Persia 3D legjobban az ugrls kategriba fr be, tele ugrlssal, mszssal, futkrozssal s csapdk kikerlsvel. De nem tudja tadni azt a feszltsget, amit a mai jtktermi ugrlsok nyjtanak. Ms szval, a kalandjtkok lassbb s mlyebb elemei elvonjk a meglls nlkli akci rzett.
Emellett nincsen igazi mlysg s jtkos bevons a Prince of Persia 3D-ben - a trtnet s a ltvny nem ragad magval annyira, hogy tnyleg tljem a trtnetet. A magyarzat rsze lehet, hogy a karakter fejlds s karakter interaktivits nem lett igazn kigondolva, s igazbl soha nem rdekelt, hogy a Herceg s a Hercegn valaha sszejnnek-e, vagy, hogy a gonosz Rugnort legyzik-e. Valahogy kihagytk a jtkos motivlst. A kalandjtkosok az elmlt 10 vben, amita az eredeti Prince of Persia-t kiadtk, egyre tbbet s tbbet vrtak/vrnak el egy kiads kalandjtktl.
Az ugrls s kalandjtkoknl fontos szempont a jtk hosszsga s jrajtszhatsga. A Prince of Persia 3D-ben ez igen fontos, mivel a trtnet elg lineris s nincsen multiplayer md. Ha egyszer tjutsz egy plyn, nincsen semmi rtelme jrajtszani, mivel ugyanazok a dolgok fognak trtnni. Olyan sok dolgot kell csinlni, aminek nagy rsze radsul unalmas, hogy nem ri meg jra vgigmenni. Br a hossza behozza az rt, mert a legtbb kaland- vagy ugrls jtknl jelentsen hosszabb.
Grafika: Ahhoz nem frhet krds, hogy a jtk szp, de lehetne szebb. A bevezet vide s a vgs film msodik fele egyszeren csodlatos, hihetetlenl meggyz 3D karakter renderelssel s htterekkel, amikhez hasonlt eddig mg nem lttam. De a tbbi vide jelents grafikai visszaesst produkl, mg a jtk grafikjnl is rosszabbak. A karakter animcik folytonosak, a Herceg maga j szabvnyt rakhat le az emberi test pontos s sima mozgsval kapcsolatban, de valahogy a karakterek inkbb 2D-nek ltszanak. A tj egyltaln nem annyira gynyr, mint amilyennek vrtam, pedig a 12. szzadi Perzsia nagy lehetsgeket nyjt. Br a jtk tmogatja a max. 1024*768 felbontst, a kp nem tnik lesnek. A fnyhatsok szpek, de nhny textra egyszeren unalmas. rdekes, hogy a jtk lass, de nem lehet lltani a grafikai minsget - mindig a maximumra ll.
Kezel Fellet: Szmos interface problma van a jtkban. Elszr is macers tllni harci mdba s vissza, s a Herceg extra hadonszsai elbb-utbb frasztv vlnak. Br a gamepad tmogats kitn (ez az igazi input), az egrtmogats hinya tragikus. Az alap billentybelltsok egyszeren szokatlan s rossz. Pl. az ugrshoz s felhzshoz egyszerre kell megnyomni az "ALT" s numerikus 8-as gombot, mg a vzbl kimszshoz a "SHIFT"-et s a numerikus 8-ast. Emellett irritl, hogy a belltsok egy rsze csak a kvetkez plya kezdsekor aktivldik, vagy, ami mg rosszabb, a jtk jraindtsa utn. Harmadszor pedig, a jtkkperny egy kicsit kevs informcit ad t. Egy plyatrkp vagy valamilyen visszajelzs, hogy merre jr a Herceg j lett volna.
Jtkmenet: Egy kicsit tl sok a jtkban a vr, ahhoz kpest, hogy gyerekeknek is ajnljk, de hla a vr belltsnak, az animlt vr mennyisgt korltozni lehet. Zavar azonban, hogy a vgs szinten 2 perc alatt kell legyzni Rugnort. Ha figyelembe vesszk a tbbi nehzsget, ez a stressz forrs szksgtelen. A legnagyobb problma amit felfedeztem a nzettel volt: a harmadik szemly nzet, amivel ltszlag szlesebb a ltterlet, a kamera mozgs nha akadoz s logiktlan. Volt olyan, hogy harc kzben egy fal mg kerltem s gyakran nem lehetett megvilgtani a csapdkat. Mg tbb problma volt a nem kvnt mret s szg vltozsokkal, plne forgs kzben. A lass tlts miatti akadsokat is idegestnek talltam. Nem meglep, hogy a hibk s elszllsok teljesen keresztbetettek a tesztels kzben.
Hang Effektek: Nagyon komolyan implementltk a 3D hangot, de nem talltam a vrtakank megfeleen gazdagnak s vltozatosnak s ami van, az is elg elcspelt. Azonban a beszdeffektetk, legfkppen Rugnor, szuperek.
Zene: A httrzene taln a Prince of Persia legjobb tulajdonsga. A zene csbt, kzp-keleti rzssel. Az audi minsge nagyon j, s lenygztt a zene, de egy kicsit furcsa volt, hogy jtk kzben, minden ok nlkl vltozott a zene vitele.
Intelligencia s Nehzsg: A jtk mg a leggyengbb fokozaton sem knny, s relatve knny elveszni. A lassbb reflexek elnyt szolglja, hogy mg futs kzben sem olyan gyors a Herceg, gy knny idzteni az ugrsokat. Ugyanakkor vannak alkalmak, amikor a gyorsabb mozgssal gyorsabban megmeneklhetne. Egy nagyon jl elksztett hasznlati utasts segt, de tartalmaz nhny pontatlansgot. A legtbb akci-kalandhoz hasonlan blcs dolog gyakran menteni, mivel sok csapdt nem lehet elre ltni s azonnali halllal jrnak. Mg ha a csapdk a legizgalmasabbak amiket valaha lttam, nem valami ponos tudni, hogy az els alkalommal amikor tmgy a plyn, garantlt, hogy minimum egybe bele fogsz esni nzet problmk miatt. Az ellensg lthatan inkbb elre megrt programokra hagyatkozik, mint mestersges intelligencira, s a szmtgp vezrelt ellenfelek intelligencija nem nygztt le.
sszegzs: A Prince of Persia 3D volt az a jtk, amihez teljesen pozitvan lltam hozz, de ez a pozitv irny nem volt elg ahhoz, hogy ne vegyem szre a szembetn gyengesgeket. A jtk csillogsokkal prblja eltakarni a hibit. A doboz s a ltvny/hang csiszols kitn, de a vezrls, jtkmenet s hibk nagyon zavark. Ha egy j ugrls jtkot akarok, akkor inkbb az Ubi Soft fle Rayman 2 fel indulnk s ha j kalandjtkkal akarok jtszani, akkor az Infogrames fle Outcast-tal prblkozom. Hatalmas lehetsget dobtak ki az ablakon.
|