Prince of Persia 3D Értékelés
Minimum Követelmény: P233, 64MB RAM, 3D gyorsító, Win95/98 Hasonló játékok: Prince of Persia Kategória: Akció/Kaland
Nem kell sok hozzá, hogy egy játék ne érje el a lehetőségeit. Annyi mindennek kell passzolnia, hogy egy sikeres játék legyen belőle - szuper grafika és hang, könnyű vezérelhetőség, magával ragadó játékmenet, stabil teljesítmény és kihívást jelentő mesterséges intelligencia -, s így sok sikeresnek induló játék esik vissza a gyengeségei miatt. Ritka az olyan fejlesztői csapat amelyik minden területen ragyog, és ha van is ilyen, a határidők nyomása még a legjobb fejlesztőkből is kihozhatja a rosszat.
A Prince of Persia 1 és 2 sikere, illetve az eredeti fejlesztő, Jordan Mechner, jelenléte a csapatban, ritka nagy előnyöket jelentett. Az ókori Perzsia atmoszférája és színei, melyeket az eposzi mesék tettek híressé, nem kerültek egyetlen játék központjába sem, így ez a felállás nagy lehetőségeket rejtett. A legmodernebb videó technológia segítségével a 2D ugrálós játékot egy teljes 3D világba konvertálni, úgy tűnt, ez a legjobb út a siker felé. Mivel a fejlesztők türelmesen megvárták, hogy a computer technológia elérje az álmaik megvalósításához szükséges szintet, a végterméknek tökéletesnek kellett volna lenni. Amikor az előfejlesztés elkezdődött 1996 áprilisában, 3 és fél évnek garantálnia kellett volna egy sikeres játékot.
Sajnos, a hosszú rágódás ellenére, a Prince of Persia 3D-t egy rakás hibával adták ki. Kiadása után nem sokkal kiadtak egy patch-t, ami többek között sebességproblémákat, autosave hibákat, hibás ellenség harci mesterséges intelligánciát és dupla Voodoo SLI összeomlásokat javított. De ez nem volt elegendő, hogy elhalgattassa az elkeseredett vásárlókat, akik folyamatos teljesítmény problémák miatt zajongtak. Úgy tapasztaltam, hogy teljesen megőrülnek a dolgok a tesztgépemen, ha 640*480-nál nagyobb felbontásban próbáltam meg futtatni a játékot. Annyi történetet lehetne mesélni a problémákról, hogy itt nem is érdemes több helyet pazarolni rá.
Egy rakás pálya található hét különböző környezetben. A pályák között található egy légballon utazás, ami nagyon eredeti és lenyűgöző, de persze találhatók ismerős régi folyosók és megmászható kőfalak. Több, mint 30 fajta ellenféllel kell szembenézned, mint pl. az Őrök, Feketepiaci Banditák, Ördögök, Roustabout-ok, Pokolfajzatok és Darkhold Gyilkosok. A többszáz csapda ami rád vár - forgó pengék, darabolók, lezuhanó padlódarabok, falból tüzelő nyilak - nagyon kreatívak. A csapdák a játék legjobban kivitelezett részei. A Hercegnek érdekes fegyver arzenálja van. Az előző részekkel ellentétben a Herceg nem csak kézitusában vesz részt, hanem stratégiai nyilazásban is. Közelharchoz használhatsz handzsárt, rudat (hosszú, de lassú) vagy kettős élű kardot (rövid, de szuper a visszatámadáshoz). Rögtön látszik, hogy jól meg kell gondolni melyiket mikor használod, nem pedig csak összevissza vagdalkozni. Ha ugyanazt a mozdulatot ismételgeted, más kardvívó játékokhoz hasonlóan, hamar veszteni fogsz. Távoli támadásokhoz használhatsz nyilat, s néhány nyílvessző varázslatokkal is rendelkezik. A játékban találsz majd varázsitalokat is, melyek gyógyítják ill. extra erőt adnak a Hercegnek. A leggyakoribb Soma Tisane-je, Dahaka Vére, Malak Könnye, Gaokarena Nedve és Ahriman Olaja. Mindent összevetve, a fegyverek és felszedhető cuccok egész élvezhetők, úgy mint maga a harc is, bár a változatosság nem éri el más játékok szintjét.
Megpróbálva megtartani az eredeti hangulatát, a Prince of Persia 3D legjobban az ugrálós kategóriába fér be, tele ugrálással, mászással, futkározással és csapdák kikerülésével. De nem tudja átadni azt a feszültséget, amit a mai játéktermi ugrálósok nyújtanak. Más szóval, a kalandjátékok lassúbb és mélyebb elemei elvonják a megállás nélküli akció érzetét.
Emellett nincsen igazi mélység és játékos bevonás a Prince of Persia 3D-ben - a történet és a látvány nem ragad magával annyira, hogy tényleg átéljem a történetet. A magyarázat része lehet, hogy a karakter fejlődés és karakter interaktivitás nem lett igazán kigondolva, és igazából soha nem érdekelt, hogy a Herceg és a Hercegnő valaha összejönnek-e, vagy, hogy a gonosz Rugnort legyőzik-e. Valahogy kihagyták a játékos motiválását. A kalandjátékosok az elmúlt 10 évben, amióta az eredeti Prince of Persia-t kiadták, egyre többet és többet vártak/várnak el egy kiadós kalandjátéktól.
Az ugrálós és kalandjátékoknál fontos szempont a játék hosszúsága és újrajátszhatósága. A Prince of Persia 3D-ben ez igen fontos, mivel a történet elég lineáris és nincsen multiplayer mód. Ha egyszer átjutsz egy pályán, nincsen semmi értelme újrajátszani, mivel ugyanazok a dolgok fognak történni. Olyan sok dolgot kell csinálni, aminek nagy része ráadásul unalmas, hogy nem éri meg újra végigmenni. Bár a hossza behozza az árát, mert a legtöbb kaland- vagy ugrálós játéknál jelentősen hosszabb.
Grafika: Ahhoz nem férhet kérdés, hogy a játék szép, de lehetne szebb. A bevezető videó és a végső film második fele egyszerűen csodálatos, hihetetlenül meggyőző 3D karakter rendereléssel és hátterekkel, amikhez hasonlót eddig még nem láttam. De a többi videó jelentős grafikai visszaesést produkál, még a játék grafikájánál is rosszabbak. A karakter animációk folytonosak, a Herceg maga új szabványt rakhat le az emberi test pontos és sima mozgásával kapcsolatban, de valahogy a karakterek inkább 2D-nek látszanak. A táj egyáltalán nem annyira gyönyörű, mint amilyennek vártam, pedig a 12. századi Perzsia nagy lehetőségeket nyújt. Bár a játék támogatja a max. 1024*768 felbontást, a kép nem tűnik élesnek. A fényhatások szépek, de néhány textúra egyszerűen unalmas. Érdekes, hogy a játék lassú, de nem lehet állítani a grafikai minőséget - mindig a maximumra áll.
Kezelő Felület: Számos interface probléma van a játékban. Először is macerás átállni harci módba és vissza, és a Herceg extra hadonászásai előbb-utóbb fárasztóvá válnak. Bár a gamepad támogatás kitűnő (ez az igazi input), az egértámogatás hiánya tragikus. Az alap billentyűbeállítások egyszerűen szokatlan és rossz. Pl. az ugráshoz és felhúzáshoz egyszerre kell megnyomni az "ALT" és numerikus 8-as gombot, míg a vízből kimászáshoz a "SHIFT"-et és a numerikus 8-ast. Emellett irritáló, hogy a beállítások egy része csak a következő pálya kezdésekor aktiválódik, vagy, ami még rosszabb, a játék újraindítása után. Harmadszor pedig, a játékképernyő egy kicsit kevés információt ad át. Egy pályatérkép vagy valamilyen visszajelzés, hogy merre jár a Herceg jó lett volna.
Játékmenet: Egy kicsit túl sok a játékban a vér, ahhoz képest, hogy gyerekeknek is ajánlják, de hála a vér beállításnak, az animált vér mennyiségét korlátozni lehet. Zavar azonban, hogy a végső szinten 2 perc alatt kell legyőzni Rugnort. Ha figyelembe vesszük a többi nehézséget, ez a stressz forrás szükségtelen. A legnagyobb probléma amit felfedeztem a nézettel volt: a harmadik személy nézet, amivel látszólag szélesebb a látóterület, a kamera mozgás néha akadozó és logikátlan. Volt olyan, hogy harc közben egy fal mögé kerültem és gyakran nem lehetett megvilágítani a csapdákat. Még több probléma volt a nem kívánt méret és szög változásokkal, pláne forgás közben. A lassú töltés miatti akadásokat is idegesítőnek találtam. Nem meglepő, hogy a hibák és elszállások teljesen keresztbetettek a tesztelés közben.
Hang Effektek: Nagyon komolyan implementálták a 3D hangot, de nem találtam a vártakank megfeleően gazdagnak és változatosnak és ami van, az is elég elcsépelt. Azonban a beszédeffektetk, legfőképpen Rugnoré, szuperek.
Zene: A háttérzene talán a Prince of Persia legjobb tulajdonsága. A zene csábító, közép-keleti érzéssel. Az audió minősége nagyon jó, és lenyűgözött a zene, de egy kicsit furcsa volt, hogy játék közben, minden ok nélkül változott a zene vitele.
Intelligencia és Nehézség: A játék még a leggyengébb fokozaton sem könnyű, és relatíve könnyű elveszni. A lassúbb reflexűek előnyét szolgálja, hogy még futás közben sem olyan gyors a Herceg, így könnyű időzíteni az ugrásokat. Ugyanakkor vannak alkalmak, amikor a gyorsabb mozgással gyorsabban megmenekülhetne. Egy nagyon jól elkészített használati utasítás segít, de tartalmaz néhány pontatlanságot. A legtöbb akció-kalandhoz hasonlóan bölcs dolog gyakran menteni, mivel sok csapdát nem lehet előre látni és azonnali halállal járnak. Még ha a csapdák a legizgalmasabbak amiket valaha láttam, nem valami poénos tudni, hogy az első alkalommal amikor átmégy a pályán, garantált, hogy minimum egybe bele fogsz esni nézet problémák miatt. Az ellenség láthatóan inkább előre megírt programokra hagyatkozik, mint mesterséges intelligenciára, és a számítógép vezérelt ellenfelek intelligenciája nem nyűgözött le.
Összegzés: A Prince of Persia 3D volt az a játék, amihez teljesen pozitívan álltam hozzá, de ez a pozitív irány nem volt elég ahhoz, hogy ne vegyem észre a szembetűnő gyengeségeket. A játék csillogásokkal próbálja eltakarni a hibáit. A doboz és a látvány/hang csiszolás kitűnő, de a vezérlés, játékmenet és hibák nagyon zavarók. Ha egy jó ugrálós játékot akarok, akkor inkább az Ubi Soft féle Rayman 2 felé indulnék és ha jó kalandjátékkal akarok játszani, akkor az Infogrames féle Outcast-tal próbálkozom. Hatalmas lehetőséget dobtak ki az ablakon.
|